fredag, oktober 13, 2006

Fredag, kära fredag

Yep. En helt ledig fredag (bortsett från studieuppgifter såklart) som jag tänker spendera inomhus, hemma hos mig. Trots det gudomligt fina höstvädret.
Jag tänkte läsa ikapp mina tidningar, min deckare och kanske fräscha till lite i lägenheten. Men bara om jag har lust :-)

Ringde precis till min handledare på Vårdcentralen och hon lät kanontrevlig och välkomnade mig så himla gulligt. Halv åtta på måndag är det dags och om jag ska tro mina klasskompisar, är det en otroligt lärorik och kul praktik. Dagen börjar med hembesök och det är ju inte min favvo. Men det verkar som att de har mottagning på eftermiddagen och det är ju skönt. Vore en mardröm med en handledare som bara gör hembesök... Fortsättning följer efter helgen.

Igår fick vi bokpaket, maken och jag. Han fick en bok om öl och mat och vi båda fick varsitt exemplar av boken hemligt. En bok med 400 frågor om sig själv att fylla i. Jättekul! Allt ifrån hårdfakta och framtidsdrömmar till en portion snusk, hi hi hi. Man får bara se till att inte ha boken liggandes framme... För man ombeds vara helt ärlig. Och boken är ju hemlig. Sen får man dela med sig om man vill såklart. Ett tips i allafall. Typ 70 kronor på adlibris kostade den. Inte så farligt. Sen köpte vi också en "Mina Vänner-bok" för vuxna. Jag har en likadan sedan tidigare, men det var medan jag var tillsammans med mitt ex, så det känns fel att ha framme. Och jag älskar ju fylla-i böcker och listor. En riktig passion. Så, välkommen hem till oss och fylla i!

Ikväll skulle jag vilja äta något riktigt smarrigt, då det är myskväll som gäller. Plånboken ekar dock rätt tomt, så vi får se vad vi kan hitta på. Gott om rödvin har vi i allafall. Vi fick många goda flaskor i bröllopspresent och sen köpte vi ettt gäng i Italien och på Korsika. Kul att ha hemma. Även om vi dricker rätt sparsamt. Det är lyxigt att kunna ta fram en flaska sådär spontant om man vill. Det bästa av allt är en flaska Gula Änkan som vi fick i present av makens kompisgäng. Den vill man knappt dricka, för att det är så härligt att ha en champagneflaska hemma...

Förresten tycker jag att Svenska Akademin borde bli lite mindre pretto när det gäller Nobel-priset. Varför väljer de alltid, för mig, okända, skumma författare, när det finns så himla många älskade, uppskattade (och framförallt lästa...) författare att välja på? Jag misstänker att de vill verka viktigare än viktigast. De bevisar ju verkligen att de rotar i bokhögarnas botten och hittar "guldkornen" ingen annan ser. Fast årets turkiska vinnare kanske är mer känd än jag uppfattat? Jaja, inga viktiga tankar precis.

Tänkte slutligen dela med mig av ett vardagsrecept vi fallit för. Låter kanske lite skumt med vitkål, men det är väldigt gott och dessutom rätt billigt. Man behöver inte servera potatis eller pasta till, för rätten ger en mycket fin mättnad.

Örtigt köttfärs- och vitkålsfräs
4 portioner

500 g nötfärs
1 stor klyfta vitkål
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 pkt Keldas Örtsås
2.5 dl Lätt Creme Fraiche (funkar säkert med mini också)
olja till stekning
Salt och peppar

Hacka lök och vitlök och strimla vitkålen tunt. Fräs sedan nötfärsen tillsammans med lök och vitlök i lite olja. När färsen blivit genomstekt lägger du ned den strimlade vitkålen i pannan. Det kan behöva göras i två omgångar, då kålen krymper rejält då man fräser den, men är volumiös från början...
Då kålen mjuknat rör du ned Örtsås och Creme Fraiche i pannan och låter det hela puttra i några minuter, så att allt blir genomvarmt. Smaka sedan av med salt och peppar och servera med en god sallad eller varma grönsaker.

Smaklig måltid!