tisdag, september 12, 2006

Tentaångest och en liten lista

Oj vad helgen gick fort den här gången. Redan tisdag idag. Attans också. Jag har nämligen inlämning av hemtenta på fredag och har inte haft nån större känsla av inspiration hittills (mao, jag har inte börjat!). Så idag ska jag skriva, skriva och åter skriva på min tenta.

Jag börjar också längta till min nästa kurs, som börjar om två veckor. Då ska jag nämligen vara på vårdcentral, barnavårdscentral och på operation/anestesi. Jättespännande ska det bli! Dessutom ska vi ha utbildning i katastrofmedicin i en vecka med äkta övning och allt. Då känner man sig ju nästan som en riktig sjuksyster... Fast, nä. Det gör jag nog inte ens när jag blir klar.

Övningskörningen i helgen gick strålande (tyckte jag i allfall). I vilket fall som helst var det superkul att köra och min svärfar var otroligt duktig på att lära ut. Nu läser jag om bilens "anatomi och fysiologi" och försöker förstå och begrunda. Roligare än jag trodde!

Innan studierna får dominera, har jag roat mig med en lista jag lånat från Linda K:

Senaste impulsköp: Ett rött, smaskigt äpple på Medis torg.
Bästa fikat: Med bästa svärmor på stan eller hos mormor.
Färg du hatar: Nä, hatar är ett starkt ord.
Någon som gör dej förbannad: Ganska mycket... tyvärr. Dumpade sjuksköterskelöner gör mig modfälld och arg. Likaså hemtentor, grrr!
Så får du motion: Tja, jag är ju nygift! Ha ha, skämt åsido. Ständiga promenader, vardagsmotion och pass på SATS håller mig i okej trim.
Om du var en blomma: Så vill jag vara en succulent. Lättskötta och nästan omöjliga att ta kål på. Annars är gerbera min favvo.
Det dyraste du äger: Äger man sin man? :-) Han är min ögonsten såklart.
Tidigaste barndomsminnet: Minns ej vilket.
Första frågan du ställer till ny bekantskap: Har ingen standard och det kanske är tur det? "Vad gör du för nåt då?" är nog inte helt ovanligt.
Samlar på: Kokböcker. Älskar kokböcker! Lagar dock sällan från recept...
Underskattad grönsak: Sötpotatis (fast det är väl en rotfrukt?) och palsternackan borde få höjd status :-)
En bil är: Sorglig att sälja, snyft...
Pryl du inte kan vara utan: Är maken en pryl? :-) Annars står datorn högt på listan.
Ditt livs aha-upplevelse: Den var svår.
Lyx är: Många saker. Lördagskvällar med god mat och vin. Kul klädinköp. Ett välfyllt kylskåp med massor av frukt och grönt. En strumplåda fylld av matchande par. Älskar vardagslyx!
Tidningar du prenumererar på: Amelia, Hennes, Plaza Kvinna, Topp Hälsa, Glamour och Veckorevyn. Främst "få tre nummer och en premie-varianter".
Du gör med 100 upphittade kronor: Köper en glossig tidning och en påse godis kan tänkas.
Nån du saknar: Min morfar. Samt flera personer som är i livet men inte i mitt liv längre...
När grät du senast: I torsdags, av frustration.
Du tycker det är tantvarning: När man bär knästrumpor i nylon. Varje dag.
När är du gammal: När kroppen inte orkar som den ska längre. Samt över 80 kanske? Den som lever får se!