tisdag, september 05, 2006

Höstens skörd

Det är ibland helt otroligt hur många vuxenpoäng jag kan samla på en dag.
Under tiden jag borde ha studerat flitigt har jag passat på att koka plommonmarmelad samt bakat äppelpaj och fettfria äppel- och kanelmuffins. På hemplockade frukter dessutom... Husmoderlig? Javisst!

Jag delar med mig av det kanonbra muffinsreceptet nedan. Här kan man hitta nästan overkligt många läckra recept. Ett tips!

Fettsnåla äppel- & kanelmuffins
10 st stora

2 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 msk vaniljsocker
1 dl mild lätt yoghurt
1-2 äpplen
2 msk råsocker
2-3 tsk kanel

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda under tiden samman de torra ingredienserna (dock inte kanel och råsocker). Häll yoghurten i äggsmeten, och tillsätt därefter de torra ingredienserna. Skala och klyfta äpplet. Blanda råsocker och kanel, och rulla äppleklyftorna i detta. Häll lite smet i muffinsformarna, ca 1/3, och lägg därefter i en äppelklyfta. Häll på mer smet och tryck, om du vill, dit en till äppelklyfta. Strö eventuellt över lite extra råsocker och/eller kanel. Grädda i 175°C ca 13-15 min. De blir väldigt saftiga och lite kladdiga i mitten!

Nu har maken kommit hem från Småland och härligt nog har han köpt med sig pinfärsk, kallrökt lax till middag. Härligt att ha honom hemma måste jag säga, trots att det var ytterst skönt att vara själv i några dagar.